سفارش تبلیغ
صبا ویژن

مبنای محاسبه سن ساختمان

به چه روشهای میتوان سن ساختمان را تخمین زد؟

سن ساختمان یکی از سر در گمی هاو اختلافات اساسی مابین خریداران وفروشندگان بر سر محاسبه سن ساختمان است تا جای که این موضوع به یکی از مباحث جدی در هنگام خرید وفروش ملک تبدیل شده است .چند نکته واضح در این خصوص وجود دارد که مبنای اختلافات است : 

1- سن واقعی ساختمان : به نظر اغلب کارشناسان سن واقعی ساختمان با اولین پی ریزی وتشکیل فونداسیون آغاز میگردد ومبنای محاسبه آن تاریخ صدور جواز ویا پروانه ساختمانی است .

2- سن بهره بر داری: از زمان نصب انشعابات وامکان سکونت در آپارتمان آغاز میگرددومعمولا مبنای محاسبه آن تاریخ صدور جواز ویا پروانه ساختمانی است .

3- سن سندی : از زمان تهیه اسناد شامل پایانکار ، صورت مجلس تفکیکی وسند قطعی ملک محاسبه میشود .

هر کدام از مقاطع سنی چه کاربردی دارد با توجه به اینکه عمر مفید ساختمان در ایران حدود سی سال است محاسبه سن ساختمان کمک موثری به تصمیم گیری در مورد خرید آن میکند علاوه بر این بانک ها وموسسات مالی محدودیت هایی را برای پرداخت وام وتسهیلات بانکی به ساختمانهای دارای عمر بیش از 20 سال ودر پاره ای موارد 12 سال در نظر گرفته اند .

سن واقعی ساختمان ( تاریخ اخذ جواز ساختمان ) معمولا مورد توجه بانک ها وموسسات است ومبنای محاسبه عمر ساختمان از منظر آنها ست. 

سن بهره برداری وسن سندی ساحتمان عموما مبنای برای قیمت گذاری واعلام مالکین به خریداران است موضوعی که خریداران باید توجه داشته باشند درخواست کپی پروانه ساختمانی ویا بررسی تاریخ آن است تا فاصله زیادی با تاریخ نصب انشعابات ویا تاریخ سند قطعی وجود نداشته باشد .

توجه : لطفا ارتباط با ما وطرح سوالات خود  اینجا کلیک کنید  وسئوالات خود را در قسمت چت انلاین سایت بازرگانی کاشی پرشین مطرح نمایید به سئوالات شما در اسرع وقت پاسخ داده خواهد شد . 

در این مورد حتما باید از روش بازدید واسنادی تواما استفاده شود بازدید قبوض برق که در آنها تاریخ نصب کنتور نوشته شده است . تاریخ انتقال رسمی در دفترخانه ها ، مصالح بکار رفته مثل آجرهای بزرگ ویا خشت سوراخ دار یا بلوک وغیره ، روش های اجرا مانند سقف ها طاق ضربی اند یا تیرچه های بلوک معماری خانه حیاط مرکزی یا اتاق در اطراف هال یا هال وپذیرایی ملات های بکار رفته جنس ونوع مصالح استفاده شده برای پله ها در پله های قدیم از پله های ریختنی موزاییک استفاده میکنند.